شما اینجا هستید: خانه » آموزش ui » چند اصل روانشناسی که طراحی صفحه وب شما را متحول می کند

چند اصل روانشناسی که طراحی صفحه وب شما را متحول می کند

اصول روانشناسی در طراحی صفحه وب

طراحی وب

یک طراحی وب عالی تنها به ارائه محتوا وزیبا سازی محدود نمی شود، بلکه نکته ای که همواره در کنار چشم نواز بودن طراحی باید مدنظر قراربگیرد احساسی است که پس از بازدید از صفحه شما در مخاطب ایجاد خواهد شد.خوشبختانه این شما هستید که این احساسات را در مخاطب کنترل می کنید،امروزه پس از بررسی های مختلف در این زمینه اصول ارزشمندی بدست آمده است که میتواند به عنوان راهنمایی ارزشمند در جهت تاثیر بهتر روان شناختی برمخاطبان قرار بگیرد.در ادامه سه اصل تاثیرگذار در طراحی صفحات وب که از لحاظ بصری برای مخاطب جذابیت دارد را با هم بررسی می کنیم:

چینش صفحه:

اولین اولویت برای ایجاد جذابیت بصری ترتیب و چینش محتواست ،به شکلی که همواره باید درنظر داشته باشید که قرار است چند درصد از فضای خود را به محتوا اختصاص دهید و در کنار آن چقدر از صفحه شما را فضای خالی وبه اصطلاح سفید تشکیل می دهد.زیرا همین فضاهای خالی در اطراف محتوا می تواند  باعث ایجاد آرامش و استراحت در مخاطب شود .موضوع مهم دیگری که در چینش فضا باید در نظر داشته باشید استفاده حداقلی از محتواهای بصری  برای رساندن پیام است که به اصطلاح ان را مینیمالیسم می نامند ،به طور کلی باید گفت اگر صفحه شما طراحی پرتراکمی دارد ممکن است در مخاطب دچار حس آشفتگی بشود و حس کند می خواهید وقتش را تلف کنید،بنابراین هر چقدر سعی کنید محتوایتان را با چینشی ساده و دارای فضای خالی ارائه دهید باعث می شود مخاطب درک درست تری به موضوع پیدا کند و بداند چه چیزی مهم است.

رنگ:

معمولا رنگ اصلی وهویت بصری که در طرح باید لحاظ شود از سمت کارفرما تعیین می شود اما استفاده از سایر رنگ ها به انتخاب طراح باز می گردد،یکی از نکات مهم استفاده از کنتراست رنگ مناسب است به طوری که مطالعه ومشاهده محتوای شما مشکل نباشد ویا باعث برهم زدن تمرکز مخاطب نشود معمولا توصیه میشود از رنگ های خنثی (طیف مشکی،خاکستری،سفیدو سایه ها) در کنار رنگ های اصلی استفاده کنید،زیرا این رنگ مانند رنگ سفید باعث استراحت چشم مخاطب می شوند.

نوع رنگهای مورد استفاده شما در طراحی نیز به طور مستقل میتواند بر درک مخاطب تاثیر گذار باشد به عنوان مثال طیف رنگ های گرم میتواند حس آرامش وخلاقیت وگرما را به مخاطب القا کند اما در نقطه مقابل میتواند نشان دهنده خشم واسترس هم باشد.

طیف رنگهای سرد می توانند باعث حس اطمینان و حرفه ای بودن  بشوند اما در نقطه مقابل نیز ایجاد حس غیرصمیمی وسردی کنند رنگهایی چون سیاه وخاکستری میتوانند باعث حس مدرن وحرفه ای بودن بشوند اما میتوانند خیلی سرد وغیر دوستانه باشند،همچنین ممکن است به خاطر ماهیت رنگ سیاه این رنگ بیش ازحد به طراحی مسلط بشود. رنگهای خنثی چون سفید هم هرچند باعث ایجاد حس آزادی و رهایی می شوند اما ممکن خسته کننده هم باشند.

البته نحوه استفاده ازانواع رنگ برای منتقل کردن احساس مثبت به عواملی دیگری چون روشنایی، تیرگی و میزان استفاده از آن رنگ هم بستگی داردکه همواره باید مورد توجه قراربگیرد.

تایپوگرافی:

امروزه با توجه با پیشرفت تکنولوژی های وب می توان از هزاران فونت در طراحی صفحات استفاده کرد،اگرچه  این تنوع می تواند باعث سخت ترشدن کار هم بشود اما هرنوع از تایپوگرافی میتواند در نوع خود احساساتی را به مخاطبان منتقل کند و هر نوع از خانواده فونت ها برای مصارف خاصی طراحی شده است،برای مثال (sans-serif) بیشتر حس حرفه ای و مدرن بودن را القا می کند.اما (Serif) برای مطالب پژوهشی و جدی سازگارتراست.به همین خاطر اکثر سایت های خبری از فونت های سریف استفاده می کنند تا بتوانند اهمیت و جدی بودن مطلب رانمایان سازند.

جدا از نوع فونت نکاتی دیگری چون فاصله نامناسب حروف وفاصله نامناسب خطوط نیز از عواملی است که میتواند چشم ها را خسته کند نزدیک بودن بیش از حد پاراگرافها به تصاویر نیزمی تواند باعث ایجاد حس شلوغی بشود .

در انتها باید گفت یکی از مهم ترین جنبه های یک طراحی مناسب بعد روانشناختی آن است وبه همین دلیل نمی توان از اصول آن به سادگی گذشت،البته مطالب مطرح شده در این مطلب بیشتر با نگاه به طراحی صفحه وب بودند اما در بخش های بیشتری چون طراحی لوگو وپوستر و…نیز از آن هامی توان استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.