شما اینجا هستید: خانه » آموزش طراحی » معرفی شاخه های طراحی گرافیک:طراحی بسته بندی

معرفی شاخه های طراحی گرافیک:طراحی بسته بندی

اغلب محصولات به بسته بندی برای نگهداری از محصول نیاز دارند تا هنگام نگهداری در فروشگاه ها، قفسه ها، حمل و نقل و … بتواند از محصول محافظت کند اما این تنها کاربرد بسته بندی محصول نیست و کاربرد مهم دیگری نیز دارد، بسته بندی محصول باید بتواند با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کند و آنها را جذب کند و از این طریق در بازاریابی و فروش محصول ارزش ایجاد کند. هر بسته بندی، بطری و جعبه و یا هر قوطی برای شما فرصتی ایجاد می کند تا بتوانید داستان و شعار محصول تان را به مخاطبانتان بازگو کنید و از این طریق آنها را جذب کنید
طراحان بسته بندی، این داستان را ایجاد می کنند و بعد از ایجاد mockup (شبیه سازی ) فایل های قابل چاپ را آماده می کنند.
این کارها به دانش زیادی در چاپ و طراحی صنعتی نیاز دارد.
البته دانش طراحی بسته بندی نیاز به آموختن بعضی شاخه های طراحی گرافیکی مانند عکاسی و طراحی هویت بصری دارد که بهتر است خود طراحان بسته بندی توانایی خوبی نیز در این زمینه ها داشته باشند
طراحان بسته بندی ممکن است در تمام زمینه های بسته بندی فعالیت کنند و یا تنها متخصص در بعضی انواع بسته بندی مانند برچسب، قوطی ، پاکت یا در برخی حوزه ها مانند کودک و مواد غذایی باشند. کار آنها نیاز به مهارت های مفهومی و حل مساله و همچنین دانش زیادی در صنعت چاپ دارد
آنها باید در روبه رو شدن با طیف زیادی از افراد و تولیدکنندگان محصول با سلیقه های متفاوت انعطاف کافی داشته باشند و از سلیقه و مد روز آگاه باشند

 

 

یک طراح محصول چه مهارت های عمومی باید داشته باشد؟

  • آگاهی خوب از بازار
  • توجه زیاد به جزيیات
  • بتواند بین ایده های مختلف ارتباط ایجاد کند
  • خوب گوش دادن(برای دریافت نیازمندی های پروژه هنگام صحبت با مشتری)
  • انتقاد پذیر باشد و اگر طرحی رد شد بتواند با مهارت بیشتری در فهم نیاز مشتری آن را بازسازی کند
  • همچنین مهارت در نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ و ابزارهای ۳D داشته باشد
  • زیبایی شناسی در فرهنگ مخاطبان هدف

اگر تا به حال در زمینه بسته بندی نمونه کاری نداشته اید و در شروع راه هستید بهتر هست چند طراحی بسته بندی فرضی برای محصولاتی که در بازار هست داشته باشید تا بتوانید به عنوان نمونه کار ارايه دهید

ویژگی های یک طراحی بسته بندی خوب:

عملکرد و کارایی عالی:

در پروژه طراحی بسته بندی به این نکته توجه داشته باشید که این بسته بندی می تواند در قفسه محصولات قرار بگیرد پس از همه سمت ها، جلو، عقب و کناره ها باید معرف کاربرد محصول باشد و همچنین نام محصول به طور واضح باید قابل خواندن باشد

بسته یندی محصول

بیشترین تاثیرگذاری در قفسه محصولات:

وقتی محصول شما در قفسه های یک سوپرمارکت قرار می گیرد، مصرف کننده هنگام خرید گزینه های دیگری جز محصول شما نیز خواهد داشت اما چه چیزی محصول شما را متمایز می کند؟! مسلما تنها زیبایی های گرافیکی محصول نیست شما باید پیام محصولتان که باعث تمایز آن بین رقبا می شود را نیز در بسته بندی به نوعی نمایش دهید تا بتوانید به فروش بیشتر آن کمک کنید

بسته بندی

اعتماد

اگر بسته بندی شما حاوی پیغامی باشد که کاربر ترغیب به خریدن محصول شود اما محتوای داخل آن با چیزی که گفته شده در تضاد باشد مصرف کننده را ناامید می کند، شاید مصرف کننده در ابتدا ترغیب به خرید محصول داشته باشد اما در طولانی مدت از او سلب اعتماد کرده اید و به برند و فروش محصول ضربه بزرگی وارد می کنید

طبیعی

کاربردپذیری

هنگامی طراحی محصول باید به کاربرد آن و کسانی که مصرف کننده هستند توجه کنید و رفتار آنها را مطالعه کنید. بسته بندی محصولات از نظر سایز، مقدار ذخیره سازی، رنگ و در مجموع کاربرد پذیری برای مصرف کنندگان بسیار اهمیت دارد

بسته بندی

اصالت

اگر در طراحی محصول به جای استفاده از موکاپ های آماده یا ایده های تکراری سعی کنید بسته بندی تان دارای اصالت و زاده خلاقیت و تفکر زیادی هست این اطمینان را در مشتری ایجاد می کند که شما برای محصول اهمیت قائل هستید و بیشتر جذب برند شما خواهد شد

اصالت

حمایت از محیط زیست

در سال های اخیر مصرف کنندگان آگاهی زیادی در خصوص محسط زیست و حفاظت از آن کسب کرده اند و سعی می کنند رفتاری داشته باشند که بر سلامت محیط زیست تاثیر گذار باشد بسته بندی هایی که این ویژگی را داشته باشند بر تفکر مصرف کننده هنگام خرید تاثیر مثبت ایجاد می کنند

محیط زیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.