شما اینجا هستید: خانه » تجربه کاربری (UX) » عادت هایی که به شما کمک میکند ux designer بهتری باشید.

عادت هایی که به شما کمک میکند ux designer بهتری باشید.

یکی از چالش های طراحان UX، نیاز به پیشرفت کردن به طور همیشگی است.و قطعا هیچ طراحی نیست که این دیدگاه را داشته باشد که نمیتواند در کار خود پیشرفت داشته باشید و از سطحی که الان دارد بهتر شود.

در واقع “ما همان چیزی هستیم که بارها و بارها و به طور مکرر انجام می دهیم. و شخصیت و مهارت های ما از روی عادات رفتاری ما ساخته میشود.”

در این مقاله می خواهم به معرفی عادت هایی می پردازیم که مهارت های شما را به عنوان یک طراح بهبود خواهند بخشید.

۱- برای طراحی تان اهداف مشخص تنظیم کنید.

همیشه طراحی با یادگیری همراه است. و تمرین و یادگیری توسط خودتان یکی از چیزهایی است که می تواند شما را به یک طراح بهتر تبدیل کند. اما برای رسیدن به چنین اهدافی(تبدیل شدن به طراحی ماهرتر)، باید آن را به طور صحیح و موثر انجام دهید.

اهداف خود را اولویت بندی کنید.فرصت های بی پایان و انتخاب هایی وجود دارد که می توانید انجام دهید.شما باید یه یک چشم انداز روشن و مشخص از آنچه که می خواهید به آن برسید ایجاد  کنید و برای آن برنامه بریزید.

و در اینجا یک فرایند ساده ۴ مرحله ای را معرفی میکنیم که می تواند به شما در دستیابی به هدفی که دارید کمک کند:

  • اهداف قابل دستیابی را انتخاب کنید
  • برای رسیدن به هر یک از اهداف مهلت و زمان معین تعیین کنید
  • در تقویم خود برای زمان پایانی که تعیین کرده اید آلارم و هشدار یادآوری تنظیم کنید
  • هنگامی که به هدفتان رسیدید به خودتان پاداش دهید

۲-تمرین گوش دادن به صورت متمرکز

برای طراحان موفق یادگیری یک امر ضروری است. و شنیدن یکی از بهترین روش های یادگیری است. گوش دادن را می توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد: غیرفعال و فعال.

گوش دادن غیرفعال زمانی رخ می دهد که گیرنده پیام انگیزه ای برای گوش دادن به دقت ندارد. گیرنده ممکن است وانمود کند که فقط  به خاطر رعایت ادب و احترام مجبور به گوش دادن پیام است.

شنیدن به طور متمرکز و فعال در واقع یک تکنیک است که نیازمند این است که شنونده تا به طور کامل روی پیام تمرکز و درک داشته باشد، و بتواند به طور درست پاسخ طرف مقابل را بدهد و آنچه را هم که گفته می شود کاملا به خاطر بسپارد.

گوش دادن فعال، عنصری کلیدی است که موجب برقراری ارتباط بین افراد خواهد شد.

active listening

در اینجا چند نکته ساده وجود دارد که به شما کمک می کند تا یک شنونده ای متمرکز و فعال تر شوید:

سوالات را با سوالات پاسخ ندهید.

صحبت و جملات دیگران را با حرف های خودتان تکمیل نکنید و اجازه دهید خود شخص حرفش را خاتمه دهد.

مکالمه را در راستای آنچه که سخنران می گوید هدایت کنید، نه آنچه که مطابق سلیقه خودتان است.

سعی کنید پس از اتمام صحبت های سخنران، پاسخ ها و  واکنش های مورد نیاز را داشته باشید نه زمانی که طرف مقابلتان در حال صحبت کردن است.

active listening skill

۳- حتما جلسات usability testing داشته باشید

شناخت و درک دقیق کاربران ،  یک هدف مهم و اولیه برای طراحان UX است.برخی از طراحان از اطلاعات شخصی و تحلیلی استفاده می کنند تا بدانند چگونه کاربران با یک محصول ارتباط برقرار می کنند.

درست است که این راه ها مفید هستند اما هیچ یک از اینها نمی تواند به اندازه مشاهده مستقیم کاربران هنگام استفاده از محصول مفید واقع شود.

هرچه افراد بیشتری را هنگام کار با محصول تماشا کنید، کارایی محصولتان را بهتر درک می کنید و به مشکلات احتمالی پی میبرید.

usability testing sessions

۴-از طرح های طراحان دیگر نقد کنید

انتقادات از طرح های طراحان دیگر یکی از کلیدهای اصلی  در بهبود مهارت های طراحان است. که به شما کمک خواهد کرد تا:

این مهارت را پیدا کنید تا سؤالات خوبی بپرسید.طراحی که این توانایی را دارد که سوالات خوب مطرح کند، دارای درکی بسیار بالا میباشد و راهکارهایی را ارائه میدهد که بسیار کارآمد هستند و باعث ارزشمندی طراحان میشود.

از ارائه نظرهای غیر قابل درک اجتناب کنید و اجازه دهید  تا آنها نیز به دیدگاه شما برسید. و با شما هم نظر شوند.

اگر نظرتان بر این است که باید چیزی دوباره طراحی شود، آماده باشید که دلایلی قابل قبولی را برای اثبات نقطه نظر خود ارائه دهید. زیرا بدون ارائه دلایل و داده های کافی شما فقط یک فردی با نظری متفاوت هستید.

۵- پس از اتمام طراحی  کارهای خود را بازبینی کنید

اگر شما  چند پروژه طراحی  UX را در گذشته به اتمام رسانده اید، احتمالا در این پروژه ها از خودتان خلاقیت و ایده های زیادی به خرج داده اید. بنابراین فرصت استفاده مجدد و صحیح از آنها را از دست ندهید.

در اینجا به چند مورد اشاره میکنیم که می توانید با این بینشی که از طریق این پروژه ها بدست آوردید انجام دهید:

از آنها برای حل مشکلات جدید استفاده کنید.

نمونه کارهای خود را با مطالعات موردی که انجام ادید به روز رسانی کنید.

تجربه خود را با جامعه طراحان به اشتراک بگذارید (برای مثال یک مقاله در مورد مشکلاتی که با آنها مواجه شدید بنویسید).

۶- یادداشت بردارید

قلم و کاغذ باید همیشه همراه شما باشد. هر بار که ایده خوبی دارید، بر حافظه خود تکیه نکنید. به یاد داشته باشید که حافظه انسان فراموشکار است. در عوض، سریعا یک یادداشت ایجاد کنید و یا یک طرح خام و اولیه (sketch) را در دفترچه یادداشت خود طراحی کنید.

take note

۷-همکاری بیشتر با تیم داشته باشید.

هنگامی که شما با یک تیم کار می کنید، سعی کنید تا حد امکان با اعضای تیم همکاری داشته باشید. تا حد امکان  در هر جنبه ای از پروژه که میتوانید مشارکت کنید. در جریان باشید که دیگران چه کارهایی برای کمک به پروژه انجام می دهند. همکاری یک راه عالی برای طراحان UX برای افزایش مهارت های آنها است. زیرا به طراحان اجازه می دهد تا  افرادی را که در تیم با آنها همکاری می کنند بهتر درک کنند.

۸-یاد بگیرید sketch طراحی کنید

همه افراد تمایل دارند از همان اول چیزی را طراحی کنند که شبیه محصول نهایی به نظر میرسد.به همین دلیل است که اغلب مرحله طراحی sketch و ترسیم ایده با قلم و کاغذ کنار گذاشته میشود و شروع به کار با ابزار نمونه سازی دیجیتال  می کنند. در حالی که محصولات دیجیتالی اغلب خلاقیت انسان را محدود می کنند.

یکی از قوانین اساسی طراحی UX استفاده از قلم و کاغذ قبل از نمونه سازی دیجیتالی است.استفاده از قلم و کاغذ هنگام فکر کردن و تست کردن ایده ها و طرح هایی که به ذهن میرسد، کمک میکند زمان زیادی را صرفه جویی کنید. و هنگامی که بعد از این sketch ها سراغ طراحی و نمونه سازی کامپیوتری می روید، روال انجام کار بسیار آسان تر خواهد بود.

علاوه بر این طرح های اولیه به حل بسیاری از مشکلات کمک خواهد کرد. مثلا در جلسات همفکری بین تیم ، قطعا اگر افراد ایده هایی که در ذهنشان دارند را با ترسیم بر روی کاغذ به هم شرح بدهند نسبت به یک متنی از کلمات برایشان بسیار قابل فهم تر خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.