شما اینجا هستید: خانه » مراحل طراحی تجربه کاربری » سومین مرحله اجتناب ناپذیر در طراحی تجربه کاربری

سومین مرحله اجتناب ناپذیر در طراحی تجربه کاربری

سومین مرحله از مراحل اجتناب ناپذیر طراحی تجربه کاربری تست کردن محصول قبل از پیاده سازی آن می باشد شاید این موضوع به ظاهر ساده به نظر برسد و ما به محض تهیه یک prototype توسط اقوام و دوستان خود شروع به تست کردن محصول کنیم اما جامعه آماری که برای آزمایش محصول انتخاب می کنیم باید کاربران واقعی محصول باشند.
به طور مثال برای تست کردن محصولی که با هدف سرگرمی کودکان طراحی شده استفاده از تجربیات بزرگسالان و تحلیل بازخورد آن ها کمک زیادی به ما نمی کند.

روشهای مختلف برای آزمایش محصول در طراحی تجربه کاربری

روش های زیادی برای آزمایش محصول در طراحی تجربه کاربری وجود دارد, در ساده ترین روش , با طرح هایی که روی کاغذ یا صفحه وایت برد می کشید به تست کردن ویژگی های محصول و دریافت بازخورد بپردازید و این طرح را انقدر ارتقا دهید تا به شکل قابل رضایتی برسد سایر روش ها نیز شامل مشاهده رفتار کاربر, تهیه پرسش نامه،نظرسنجی، مصاحبه و یا هر روش خلاقانه دیگر است.

آزمایشی که در آن بتوان رفتار کاربر را در محصول زیر نظر گرفت یعنی از طریق مشاهده انجام می شود داده معتبرتری در اختیار اعضای تیم قرار می دهد، اما گاهی دسترسی به کاربران واقعی دشوار، زمان بر و پر هزینه است.

برای این کاربران می توان از روش های  ( Remote Testing ) تست از راه دور استفاده کرد مزیت این روش این است که رفتار کاربر وابسته به محیطی که در آن قرار گرفته نیست و می تواند در محیط و شرایطی که روزانه با آن رو به رو می شود بازخورد مناسبی از محصول داشته باشد اما داده هایی که از این روش دریافت می شود دراغلب موارد معتبر نیست.

پرکاربردترین روش های تست محصول در طراحی تجربه کاربری

یکی دیگر از پرکاربردترین روش های تست محصول در طراحی تجربه کاربری تست A/B یا Split Testing نام دارد ,تست A/B برای سنجیدن رفتار کاربر بین دو نسخه متفاوت از محصول است و برای تست کردن محصولی که برای اولین بار روانه بازار می شود مناسب نیست بلکه برای بهبود بخشیدن محصولی که وجود دارد مفید است.

تست A\B

هدف از تست A/B

هدف از تست A/B این است که رفتارهای دو گروه از کاربران A و B را مشاهده کنید و متوجه شوید که کاربران چه رفتاری با هر کدام از این نسخه های آزمایشی دارند تا به این ترتیب بهترین ویژگی از هرکدام از این دو نسخه را با هم ادغام کرده و محصول نهایی را طراحی کنید.

این موضوع گاهی به شدت مورد انتقاد سازمان ها قرار می گیرد و گمان می کنند این مرحله تنها باعث اتلاف زمان و هزینه می شود اما در حقیقت آزمایش محصول قبل از پیاده سازی آن مانع بروز این مشکلات در مقیاس بزرگ تر می شود و در بسیاری موارد از شکست محصول پس از اینکه روانه بازار شود جلوگیری می کند، در واقع در ازای تلاش کمی می توانیم نتیجه بی نظیری در جهت تولید محصول ایجاد کنیم.

DoPro محلی برای تبادل نظر در رابطه با تجربه کاربری محصولات آنلاین می باشد برای بهبود تجربه کاربری محصول خود وشناختن بهترین ها  و یا شناخته شدن در این زمینه به  dopro.ir مراجعه کنید.