شما اینجا هستید: خانه » مراحل طراحی تجربه کاربری » دومین مرحله اجتناب ناپذیر در طراحی تجربه کاربری

دومین مرحله اجتناب ناپذیر در طراحی تجربه کاربری

در مطلب قبلی ( اولین مرحله اجتناب ناپذیر در طراحی تجربه کاربری )به اولین مرحله مهم و اجتناب‌ناپذیر  در طراحی تجربه کاربری یعنی تحلیل کاربر پرداختیم و میزان تاثیرگزاری این مرحله را در سایر مراحل طراحی دانستیم بعد از اینکه کاربر را تحلیل کرده و نیازهااهداف و رفتارکاربر را شناختیم نوبت به مرحله طراحی می رسد در ادامه به اقداماتی که باید در این مرحله انجام شود می‌پردازیم.

طراحی تجربه کاربری

 

طراحی فقط به معنی قرار دادن تصاویر و رنگ بندی مناسب برای صفحه نیست بلکه باید میزان سهولت استفاده کاربر(usabilityرا افزایش داد در‌واقع مهم‌ترین قسمت طراحی نحوه استفاده کاربر از محصول است اگر کاربر نتواند به هدف خود برسد و یا زمان زیادی را صرف این موضوع کند به خاطر تصاویر و رنگ بندی محصول مجدداً از آن استفاده نمی کند.

هر کاربری که از محصول استفاده می‌کند احتمالاً رفتاری براساس آنچه که در سایر محصولات داشته از او سر میزند شما باید این رفتار را پیدا کرده و کاربرد پذیری محصول خود را با وفق دادن با این رفتارها افزایش دهید

برای مثال اگر کاربران هنگام استفاده ازمحصول ابتدا به دنبال هدف خود هستند و سپس اگر به هدف خود برسند در سایت ثبت نام میکنند(register) شما نباید کاربر را الزام کنید به محض وارد شدن ثبت نام کند و سپس به دنبال هدف خود در محصول باشد اگر به این موضوع توجه نکنید ممکن است کاربر را برای همیشه از دست بدهید حتی اگر شما مناسب‌ترین محصول را نسبت به نمونه‌های مشابه داشته باشید.

همواره باید هدفی که از ارایه محصول دارید را در نظر بگیرید و در تمامی مراحل طراحی اعم از صفحه آرایی سایت محتوا سایترنگ بندی سایت و غیره به عنوان یک اصل اساسی با این موضوع برخورد کنید.

طراحی محصول از سه بخش مهم تشکیل شده است که به توضیح هر کدام می پردازیم

۱.  معماری اطلاعات(Information Architecture)

ساختار اطلاعات به معنی اولویت بندی کردن محتوای سایت قرار دادن مطالب مرتبط به هم در یک دسته و نوشتن برچسب مناسب برای هر دسته بندی می‌باشد.

برای روشن شدن این قسمت یک مثال می‌زنیم فرض کنید محصولی شامل مطالب علمی است اگر تمامی این مطالب را به ترتیب انتشار آن‌ها در سایت قرار دهیم و هیچ دسته بندی یا اولویتی برای مطالب قایل نشویم هر چند هم که محتوای با کیفیتی داشته باشیم نمیتوانیم کاربران را به سمت محصول خود جذب کنیم.

برای چنین محصولی ابتدا باید یک منو برای دسته بندی مطالب در نظر بگیریم برای مثال IT , نجومپزشکی و.. سپس محتوای مطالب را به خوبی شناسایی کرده و در دسته بندی مناسب آن قرار دهیم حال هرکدام از این منوها باید یک زیر منو داشته باشند به طور مثال منو IT می تواند شامل برنامه نویسیشبکه,امنیت و.. باشد و باز هم برای سهولت دسترسیاین زیر منو ها نیز باید تقسیم‌بندی شوند و به همین ترتیب ادامه میدهیم تا به کوچکترین دسته‌ای که می‌تواند شامل چند مطلب آموزشی شود برسیم.

معماری اطلاعات

در طی دسته بندی ممکن است به زیر مجموعه هایی برخورد کنیم که می تواند متعلق به چند مجموعه باشد و یا به مطالبی برخورد کنیم که میتواند به چند دسته مرتبط باشد برای حل این مشکل راه حل‌های زیادی وجود دارد یکی از این روش‌ها  card sorting است که مطالب را در اختیار چند گروه از کاربران قرار میدهیم واز آن‌ها میخواهیم مطالب مرتبط به هم را در یک دسته بندی قرار دهند و برچسب مناسبی برای آن در نظر بگیرند تمامی این راه حل‌ها بر اساس رفتار کاربر می‌باشد و نباید بنابر سلیقه شخصی در این موارد تصمیم گرفت دومورد از مهمترین مزایای معماری اطلاعات در افزایش رضایت کاربر و کاهش هزینه پشتیبانی محصول می باشد

۲.   wirefram

در wirefram باید ساختار محصول را رسم کنیم که شامل موارد زیر می‌شود

اختصاص مکان های خالی در محصول(white space)

تعیین مکان مناسب برای محتوا و تصاویر

اولویت بندی کردن مطالب

تعیین عملکرد های محصول

پیش‌بینی رفتار کاربر

در رسم وایرفریم معمولاً به رنگ بندی ,تصاویر و .. اهمیت نمی دهیم بلکه به ارایه طرح های مختلف که از طرف سایر اعضای تیم قابل ارزیابی و ایده پردازی باشد می‌پردازیم.

برای رسم وایر فریم می‌توان از ابزار ساده‌ای مانند کاغذ و مداد استفاده کرد تا تغییر و تولید مجدد آن در طول طراحی زمان بر و پر هزینه نباشد همچنین پلت فرم‌هایی برای تهیه wirefram وجود دارد که میتوانید به صورت رایگان از آن استفاده کنی.

مزایایی رسم wirefram

وایر فریم در ایجاد ارتباط بین محتوا و ساختار محصول نقش به سزایی دارد به این ترتیب که ما می توانیم بین محتوای قسمت‌های مختلف محصول اولویت بندی کنیم و براساس محتوایی که برای کاربر اهمیت دارداهداف و انتظارات او عمل کرده و ساختار محصول را تولید نماییم.

رسم وایر فریم همچنین به طراح تجربه کاربری کمک می‌کند تا درباره هدف اصلی محصول تصمیم گیری کند و برای رسم prototype آماده باشد.

طراحی وایرفریم ساده سریع و ارزان است و با تکرار رسم وایرفریم میتوان به طرح بهتری رسید و ایده پردازی کرد و همچنین ارتباط بهتری با توسعه دهندگان در خصوص توسعه محصول ایجاد کرد.

پس از رسم وایر فریم شما دید روشنی از آنچه که کاربر میتواند در محصول ببینداز لحاظ محل قرار گرفتن محتوا تصاویر و دکمه ها دارید و همچنین می توایند رفتار کاربر را از ابتدای وارد شدن به محصول سپس حرکت کردن بین قسمت‌های مختلف و در نهایت رسیدن به هدف را تا حدودی پیش‌بینی کنید.

۳prototype 

با تهیه prototype شما دید بهتری نسبت به محصولی که قرار است طراحی شود خواهید داشت و جزییات بیشتری را نسبت به wirefram بایستی در طراحی لحاظ کنید و همچنین با استفاده از prototype , قبل از اینکه محصول وارد مراحل توسعه و برنامه نویسی شود می‌توان آن را تست کرده و مشکلات آن را ارزیابی کرد تا در زمان و هزینه صرفه جویی کنیم.

مزایای رسم prototype

  • شما میتوانید با سرعت بیشتری ایده خود را اعمال کرده و از کاربران تست بگیرید.
  • تنها با کاغذو قلم هم میتوان prototype رسم کرد.
  • تغییرات محصول با سرعت بیشتری نسبت به توسعه آن ارایه و تست می شوند.
  • می‌توانید دید روشن‌تری به مدیران مشتریان ,.. از طراحی محصول قبل ازاینکه پیاده‌سازی شود بدهید.

در پست های آینده به سایر مراحلی که برای طراحی تجربه کاربری محصول باید طی کنیم خواهیم پرداخت.

سایت دوپرو محلی برای تبادل نظر در رابطه با تجربه کاربری محصولات آنلاین می باشد برای بهبود تجربه کاربری محصول خود وشناختن بهترین ها  و یا شناخته شدن در این زمینه به  dopro.ir مراجعه کنید.