شما اینجا هستید: خانه » مراحل طراحی تجربه کاربری » اولین مرحله اجتناب ناپذیر در طراحی تجربه کاربری

اولین مرحله اجتناب ناپذیر در طراحی تجربه کاربری

در پست های قبلی به مفهوم ux و اهمیت آن در تولید محصول پرداختیم و دانستیم که چه معیارهایی را برای استخدام طراح تجربه کاربری مناسب باید مد نظر قرار دهیم(معیارهای استخدام طراح تجربه کاربری مناسب چیست)در این پست و پست های آینده سعی داریم مراحلی که برای بهبود تجربه کاربری محصول باید طی کنیم را به ترتیب بررسی کنیم.

مراحل طراحی تجربه کاربری

 

اهداف کاربر

اولین قدم در طراحی تجربه کاربری بررسی کاربران محصول است و باید به اهداف, نیاز و رفتار کاربران در این مرحله توجه کرد.
در ابتدا باید بدانیم کاربر با چه هدفی از محصول استفاده می کند ممکن است این موضوع بدیهی به نظر برسد وتصور کنیم که هدف کاربر، دقیقاً مطابق با هدفی است که سازمان از تولید محصول داشته است اما همیشه این اتفاق نمی‌ افتد و کاربرها استفاده متفاوتی از آنچه ما تصور میکنیم از محصول دارند.
فرض کنید هدف ما از تولید محصول معرفی نزدیکترین رستوران‌های اطراف کاربر می‌باشد اما چیزی که کاربر را به استفاده از محصول ما ترغیب می‌کند دیدن منوغذا و فضای رستوران‌ها است پس در این مثال کاربر نیاز به معرفی رستوران ندارد و می‌خواهد از بین رستوران‌هایی که مد نظر دارد یکی را انتخاب کند در‌واقع اغلب کاربران قسمت توضیحات هر رستوران را به شناسایی نزدیک ترین رستوران ترجیح می‌دهد.
عدم شناخت هدف کاربر باعث می‌شود ما منابع سازمان را در جهتی به کاربگیریم که برای سازمان ارزش ایجاد نمی کند و خدمات مورد نیاز کاربر را نیز ارایه نمی دهد.

نیازهای کاربر

سپس باید بدانیم کاربر چه نیازهایی دارد و برای حل کدام نیاز به استفاده از محصول ما روی آورده است اگر به این نکته توجه نشود نمیتوانیم در طی مراحل طراحی، المان هایی که قصد داریم درصفحات قرار دهیم را به درستی اولویت بندی کنیم.
باید ابتدا بررسی کنیم که چه نیازی از کاربران در محصولات مشابه دیگری که وجود دارد برطرف نمی شود و ما با نوآوری در کدام نیاز کاربر می خواهیم برای محصول خود وجه تمایز ایجاد کنیم و به این ترتیب کاربران را به استفاده از محصول خود بین محصولات مشابه ترغیب کنیم.
برای مثال فرض کنید محصول ما ارایه دهنده خدمات رزرواسیون هتل برای مسافرت ها می‌باشد واکنون محصولات مشابه دیگری نیز برای رزرو کردن هتل وجوددارد اما هیچ کدام اطلاعاتی در رابطه با جاذبه های گردشگری شهری که می‌خواهیم در آن مدتی اقامت کنیم ارایه نمی دهد که اغلب کاربران با این نیازها رو به رو هستند پس ما به عنوان طراح باید این نیازها را در نظر بگیریم والمان های ضروری که به کاربران در رسیدن به هدفشان کمک میکنند را در دسترس آن ها قرار دهیم.

رفتار کاربر

مورد دیگری که باید در این مرحله به تحلیل آن بپردازیم بررسی رفتار کاربر در سیستم است باید صفحات پربازدید محصول را پیدا کنیم و بدانیم برای کاربران هدف, کدام ویژگی‌های محصول جذابیت بیشتری دارد و چطور به آن ویژگی ها در محصول دست پیدا میکند برای مثال از منوهای اصلی استفاده میکند یا از لینک هایی میانبری که در صفحات محصول قرار داده شده و…
تحلیل تمام این موارد شناخت بیشتری از کاربران محصول به ما می‌دهد و علاوه بر طراحی مناسب باعث می‌شود اطمینان بیشتری به سایر اعضای تیم, مدیران و .. در ارتباط با طراحی محصول بدهیم و آن‌ ها را نیز با طرح و هدف خود همراه کنیم.
اگر شناخت کاربران در مرحله اول انجام نشود در آینده ممکن است باعث تغییراتی در طراحی شود که پیاده‌ سازی آن بسیار پر هزینه, زمان بر و پردردسر باشد.
برای رسیدن به این هدف میتوانیم از مصاحبه با افراد پرسش‌نامه انلاین و.. استفاده کنیم که گفتگوی حضوری کمک بیشتری در این زمینه به ما خواهد کرد و پاسخ‌های قابل اعتماد تری دریافت خواهیم کرد البته ابزارهایی مانند گوگل آنالتیک و ..نیز کمک زیادی در تحقق این هدف به ما میکند که معمولا برای تحلیل کاربر پس از ارایه نسخه اولیه می‌باشد.
در پست های آینده به سایر مراحلی که برای طراحی تجربه کاربری محصول باید طی کنیم خواهیم پرداخت.

سایت DoPro محلی برای تبادل نظر در رابطه با تجربه کاربری محصولات آنلاین می باشد برای بهبود تجربه کاربری محصول خود وشناختن بهترین ها  و یا شناخته شدن در این زمینه به  dopro.ir مراجعه کنید.