شما اینجا هستید: خانه » آموزش ux » Storyboarding در تجربه کاربری

Storyboarding در تجربه کاربری

در طراحی تجربه کاربری با تکنیک های پژوهشی مانند کارگاه آموزشی و یا مصاحبه ها آشنا میباشید. و طراحان معمولا تحقیقات خود را بر روی عملکرد کاربران در جریان فرآیندها ترکیب کرده و افکار و راه حل هایشان را از طریق کاراکترهای هنری و یا wireframe با دیگران به اشتراک میگذارند.

 Storyboard چیست؟

Storyboard در واقع illustration(تصاویری) هستند که از طریق فراهم کردن مجوعه ای از عکس ها، به بیان یک داستان و یا مفهوم به صورت بصری میپردازند. و در اصل یک دنباله ای تصاویر هنری میباشند. این روش بر گرفته از تولید تصاویر متحرک  (Motion Pictures) میباشد .مثلا Storyboard به افراد این امکان را میدهد تا مفهوم فیلم را قبل از آنکه واقعا ساخته شود ارائه دهند. و نمایش یک داستان به صورت بصری ابزار قدرتمندی برای ارائه اطلاعات میباشند.

 Storyboard چیست

بصری سازی: تصاویر در ارائه مفاهیم، ارزشی چندین برابر نسبت به کلمات دارند.و همیشه قدرت بیشتری در رساندن ایده خواهند داشت.

به یادسپاری: داستانها نسبت به حقایق معمولا ۲۲ برابر به یاد ماندنی تر هستند.

انتقال فکر: میتوان داستانی را بیان کرد که بر روی شخصیت هایی تاکید میکند که دارای زندگی با چالش های واقعی میباشند.

سرگرمی: داستان ها موجب جلب توجه میشوند. وافراد نیز بر حسب حس کنجکاوی ذاتی که دارند، درگیر پاسخگویی و نشان دادن عکس العمل به آن خواهند شد.

کاربرد Storyboard در تجربه کاربری چیست؟

Storyboard در طراحی تجربه کاربری یک ابزاری است  که به شما کمک میکند تا به صورت بصری به بررسی و پیش بینی تجربه کاربران در استفاده از یک محصولتان بپردازید. و در واقع یک نمایشی خواهد بود که بیان میکند افراد چطور از محصول شما استفاده میکنند.

چرا Storyboard در تجربه کاربری دارای اهمیت میباشد؟

Storyboard یک روش موثر و به صرفه برای گزارش و بررسی تجربه ها در فرآیند طراحی میباشد. و در رابطه با تجربه کاربری  این تکنیک دارای مزیت های بسیار میباشد.

در روش های طراحی که انسان محور هستند، بیان مفاهیم به صورت یک داستان، انسان را به تحلیل داده ها تشویق میکند. و به آموزش راه حل ها میپردازند. در این حالت طراحان در نقش کاربران به بیان مساله و روش های آن خواهند پرداخت.

Storyboarding یک عمل تیمی میباشد و هر کسی میتواند (همانند صنعت فیلم سازی) درآن شرکت نماید و هر صحنه از آن میتواند توسط اعضای تیم مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

در روش های تجربه کاربری که الهام گرفته از طراحی های مبتنی بر بیان داستان میباشند، هر یک اعضای تیم به درک صحیح و شفاف تری از مفاهیم با یکدیگرخواهند رسید.

Storyboard خود را ایجاد کنید

هنگامی که حرف از Storyboard میشود، افراد قبل از هر چیز به توانایی یا عدم توانایی خود در ترسیم و طراحی فکر میکنند. اما باید این نکته را بیان کرد که نیازی نیست که شما قبل از تهیه Storyboard ، توانایی بالایی در هنر طراحی داشته باشید. و تنها چیزی که اهمیت دارد، آن مفهومی هست است که قرار است به شکل داستان مطرح شود.

Storyboard خود را ایجاد کنید

ساختار یک Storyboard به چه صورت عمل میکند؟

اگر شما تمایل دارید که یک ارائه بصری آماده کنید تا از طریق آن با کاربران خود ارتباط برقرار کنید، قبل از هر چیز یک سری اقداماتی وجود دارد که باید آنها را انجام دهید تا ارائه ای منطقی،  قابل فهم و متقاعد کننده داشته باشید.

با درک اصول اساسی یک داستان و تقسیم آن به بخش های مختلف، میتوانید ارائه ای قوی تهیه نمایید و در این حین باید به نکات ضروری زیر توجه داشته باشید:

شخصیت: رفتار، تجربه ها و انتظارات شخصیت اصلی که درگیر داستان شما میشود، و چیزی که این شخصیت در ذهن کاربر به جا میگذارد، اهمیت بسیاری بر تجربه کاربری خواهد داشت.

صحنه: محیطی که شخصیت شما خود را پیدا میکند، (شامل مکان و محیط های اطراف) نیز تاثیر به سزایی دارد.

موضوع اصلی: اکثر طراحان در هنگام تهیه ارائه خود به جای تمرکز بر روی موضوع و بخش اصلی ایده خود، به بیان جزئیات میپردازند. در حالی که ارائه شما باید کاملا ساختاریافته  (دارای شروع ، میانه و پایان صحیح) باشد تا در ذهن کاربر بماند. سعی کنید تمرکز شخصیت داستان شما بر روی اهداف اصلی قرار بگیرد و ارائه با بیان یک مساله آغاز شده و پس از آن به مطرح کردن راه حل بپردازد.

اعتبار: یک مساله مهم این است که شخصیت شما ، اهداف او و تمام اتفاق هایی که برایش پیش می آید ، دارای سندیت و اعتبار باشند. بنابراین سعی کنید بر روی شخصیت ها و مفاهیم واقعی تمرکز نمایید. تا مخاطبان بتوانند با شما همرای و همدردی نمایند.

سادگی: هر مورد غیر ضروری و اضافی را حذف نمایید. و اصلا اهمیتی ندارد که آن مثلا یک جمله و یا تصویر خوب میباشد.اگر آن به پیام کلی چیزی را اضافه نمکیند باید حذف گردد.

هیجان: این ضروری است که شخصیت شما دچار حالات عاطفی مختلف از طریق  تجربه هایی که کسب میکند شود.و در این حالت داستان دارای هیجان بیشتری برای کاربر خواهد بود.

ساختار یک Storyboard به چه صورت عمل میکند

از Storyboard میتوان برای نشان دادن تجربه ها استفاده نمایید:

تهیه یک Storyboard مخصوصا اگر توانایی کمی در ترسیو و طراحی داشته باشید، ابتدا میتواند یک مقدار استرس آور باشد. اما اصلا نگران نباشید زیرا دستورالعمل زیر میتواند به شما به راحتی در این راه راهنمایی نماید:

۱- ابتدا با یک  سری متن های ساده و فلش های جهت دار آغاز کنید.و نکته اصلی این است که ارائه را به بخش های اصلی کوچکتر تقسیم نمایید.

Storyboard-step1

۲- در مرحله بعد به هر یک از مراحلی که نوشتید، شکلک هایی برای نشان دادن حالت عاطفی در مرحله اضافه نمایید.

Storyboard-step2

۳-هر گام را به یک فریم از storyboard تبدیل نمایید. و در هر هریک از آنها تاکیید نمایید که شخصیت شما چه احساسی را در آن مرحله خواهد داشت.

Storyboard-step3

۴- خروجی مناسب هر فریم را طراحی نمایید

Storyboard-step4

دوپرو فرصت جمع سپاری را برای طراحان و کارفرما ها ایجاد کرده تا بتوانند با رضایت بیشتری همکاری کنند و از خلاقیت خود نهایت بهره مندی را داشته باشند.

در صورتی که  به انجام پروژه طراحی گرافیکی و هر نوع طراحی حرفه ای دیگر برای کسب و کارتان نیاز دارید میتوانید آن را درسایت  دوپرو ثبت نمایید تا طراحان زیادی برای شما طرح بزنند و شما از بین آنها طرحی که میپسندید را انتخاب نمایید.
لینک ثبت پروژه : ثبت پروژه جمع سپاری طراحی

لیست طراحان :  مشاهده طراحان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.