شما اینجا هستید: خانه » آموزش ux » ۳ نکته مهم برای بهبود طراحی آیکون های اپلیکیشن

۳ نکته مهم برای بهبود طراحی آیکون های اپلیکیشن

هر اپلیکشن نیازمند یه مجموعه آیکون زیبا و جذاب میباشد. تا بتواند توجه زیادی از افراد را به خود جلب نماید. و همچنین  این مجوعه آیکون ها باید برای کاربران مفید نیز باشند، به نحوی که به راحتی و خیلی سریع بتوانند مفاهیم و کاربرد هر یک از آنها را درک نمایند. در این مقاله به نکاتی که موجب بهبود تجربه کاربری طراحی آیکون ها در یک اپلیکیشن خواهند شد اشاره خواهیم کرد.

۱- آیکون ها باید قابل درک باشند

در نگاه اول معمولا آیکون ها اولین چیزی هستند که توجه کاربران را به خود جلب میکنند و هدف و ایده اپلیکیشن را توضیح میدهند.از آنجایی که افراد به هر آیکون یک مفهوم و یا عمل خاصی را نسبت میدهند، بنابراین قبل از هر چیزی باید توجه داشت که آیکون ها باید کاملا قابل درک بوده و دارای معنی واضح و مشخصی باشند. و این یعنی کاربرها نباید مجبور باشند که یک آیکون را تحلیل کنند تا متوجه کاربرد آن بشوند. زمانی که شما یک آیکون را طراحی میکنید به موارد مهم زیر توجه نمایید:

از آیکون های خلاصه استفاده نکنید.

زیرا آنها معمولا به خوبی کار نمکینند. و کاربر نمیتواند به دانش و تجربیات قبلی خود اعتماد کند تا بتواند مفهوم آیکون را درک نماید. مثلا آیکون Game Center یک مثال از این مشکل میباشد.این آیکون یک مجوعه ای دایره های شیشه ای رنگارنگ میباشد که واقعا تحلیل معنی آن برای فرد مشکل میباشد.

Game Center icon

آیکون ها باید قابل تشخیص باشند

همانطور که اشاره کردیم. شرط مهم در طراحی آیکون ها قابل تشخیص بودن آنها توسط کاربران میباشد. و تعداد کمی از آیکون ها هستند که مانند آیکون خانه (صفحه اصلی)، پرینت و ذره بین ، پاکت نامه و… در تمام دنیا دارای معنی یکسانی باشند وهمه افراد دنیا معنی واحدی از آنها برداشت کنند.برای مثال Gmail  از آیکون پاکت نامه استفاده میکند که به طور جهانی به پاکت نامه اختصاص داده شده است.

gmail icon

۲- توجه به بهینه و مینیمال بودن آیکون

عناصری را برای طراحی آیکون بیابید که اساس و مفهوم اصلی اپلیکیشن شما را با اشکالی ساده و واضح توضیح خواهند داد. و از به کاربردن هر چیز اضافی که به موارد غیر ضروری و جزئیات میپردازد پرهیز کنید.در خیلی از مواقع طراحان میخواهند آیکون هایشان خوب به نظر برسد اما در طراحی خود بیش از حد جزئیات را وارد میکنند که این از نظر تجربه کاربری اصلا خوب نیست.

موارد غیر ضروری را وارد طراحی خود نکنید

در طراحی  از به کار بردن لغات غیر ضروری که به تکرار اسامی میپردازند و یا به افراد بیان میکنند که چه کاری با اپلیکیشن میتوانند انجام دهند، خودادری کنید. تنها سعی کنید از لغاتی استفاده کنید که ضروری بوده و یا مثلا بخشی از logo میباشند

logo

استفاده نکردن از جزئیات عکاسی

جزئیات photographic  را در آیکون وارد نکنید. زیرا آنها در اندازه ی کوچک به سختی قابل مشاهده خواهند بود.

fifa

به کار نبردن perspectives های سه بعدی

استفاده از perspectives های سه بعدی و به کاربردن سایه در طراحی آیکون، موجب سخت تر شدن فهمیدن و درک معنی آن خواهد شد.

3d icon

 

برقراری تعادل بین به کاربردن جرئیات مهم در طراحی

همواره سعی کنید آیکون هایی را طراحی کنید که به خیلی سریع توجه کاربر را به هدف اصلی اپلیکیشن جلب میکنند.

آب وهوا

 

۳-آیکون های طراحی شده خود را با بک گراند های مختلف بررسی نمایید

طراحی یک مجموعه آیکون قابل درک و بهینه و مینیمال، پایان تمام مراحل نیست.از آنجایی که شما نمیدانید کاربرها از چه رابط کاربری و با چه تصاویری برای بک گراند خود استفاده مینمایند. بهتر است آیکون های که طراحی کردید را بر روی بک گراند های متفاوت تست و بررسی نمایید.

آیکون هایی که با تصویر بک گراند ادغام میشوند طراحی نکنید

به عنوان مثال در تصویر زیر با توجه به به صفحه پس زمینه که کاربر استفاده کرده است، آیکون Stocks اصلا قابل تشخیص نیست.

set app icon

 

آیکون هایی که شفاف(transparent)  طراحی نکنید

از طراحی آیکون های شفاف جلوگیری کنید و بهتر است آیکون ها را مات طراحی نمایید.

transparent icon

 

در صورتی که نیاز به یک طراحی یک مجموعه آیکون حرفه ای برای کسب و کار خود دارید میتوانید اطلاعات پروژه طراحی مد نظر خودتان را داخل سایت دوپرو ثبت نمایید تا ثبت کنید تا طراحان زیادی از سراسر کشور برایتان طرح بزنند و شما از بین آنها، طرحی که رضایت بیشتری دارید را انتخاب کنید.

لینک ثبت پروژه : ثبت پروژه طراحی آیکون 

لیست طراحان :  مشاهده طراحان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.