شما اینجا هستید: خانه » تجربه کاربری (UX) » ۱۰ نکته ای که در طراحی اپلیکیشن های موبایل باید بدانیم

۱۰ نکته ای که در طراحی اپلیکیشن های موبایل باید بدانیم

چه کارهای در طراحی موبایل نباید انجام داد؟چرا ما به نصب یک برنامه میپردازیم؟برای اینکه از تکنولوژی های روز استفاده کنیم و حس راحتی و لذت بیشتری را در حین استفاده از گوشی خود داشته باشیم.

اما زمانی که یک اپلیکیشن با خطا مواجه میشود و یا نمیتواند نیازمندی های ضروری را به طور کامل رفع ننماید، یقینا کاربران به نصب و استفاده از یک اپلیکیشن دیگر از عناصر رابط کاربری خواهد پرداخت. اپلیکیشن شما به شرطی موفق خواهد بود که تمام فاکتورهای لازم را داشته باشد. و تجربه کاربری مهم ترین این فاکتورها خواهد بود. زیرا داشتن تجربه کاربری صحیح موجب تمایز یک اپلیکیشن موفق از بقیه خواهد شد.در این مقاله به اصول پایه ای که موجب جلوگیری از وقفه در اجرای اپلیکیشن و یا اجبار کاربران به فکر کردن بر روی مورادی که ممکن است تمایلی نداشته باشند میپردازیم.

طراحی یک رابط کاربری برای پلتفرم های مختلفیک عامل مهمی که موجب بهبود UX (تجربه کاربریاپلیکیشن موبایل خواهد شد ، UI(رابط کاربری) آن خواهد بود. اکثر developer ها میخواهند که اپلیکیشن آنها بر روی پلتفرم های گوناگون توسعه پیدا کند. و باید به این نکته توجه داشته باشند که هر پلتفرم دارای تناسب ها و کیفیت های متفاوت خواهد بود. طراحی رابط کاربری عامل مهمی است که ممکن است که اپلیکیشن در یک پلتفرم به خوبی نشان داده شود و در پلتفرم دیگر به نحوه متفاوتی به نظر برسد. و برای همین باید در طراحی به موارد زیر توجه داشته باشید:

۱-از عناصر رابط کاربری و Typefaceهایی که در یک پلتفرم استفاده کردید عینا همان ها را دریک پلتفرم دیگر تکرار نکنید.

زمانی که شما عینا یک سری اجزای رابط کاربری را در پلتفرم دیگر تکرار میکنید ممکن است با مشکل تناسب ها و ناهماهنگی های تجربه کاری مواجه شوید.مثلا در تصویر زیر نحوه استفاده از Input fields ، checkboxe و switche ها در پلتفرم اندروید(اجزای بلایی) و ios (اجزایی پایینی) نشان داده شده است.

اجزای رابط کاربری در اندورید و ios

۲-در مقایسه با طراحی متریال Material، اپلیکیشن های ios معمولا مسطح به نظر میرسند.

اپلیکیشن های ios از shadows های عمیق استفاده نمیکند. و دارای دکمه های با طرح متنی (text style button) میباشد. و فونت های سبک تری را به کار میبرد. در تصویر زیر سمت راست طراحی به کار رفته برای ios و سمت چپ اندروید میباشد.

مقایسه طراحی متریال اندورید با ios

۳- Typeface نیز باید مطابق با استاندارد های موجود در هر پلتفرم باشند.

Typeface اندوید Roboto و Typeface مربوط به ios از خانواده فونت Francisco میباشد.

 

typeface های استاندارد اندورید و ios

۴- در هر پلتفرم از آیکون های طراحی شده مخصوص آنها استفاده نمایید.

مثلا سیستم های اندروید دارای طرح های ضخیم هستند در حالی که سیستم های ios از آیکون های عامه پسندتراستفاده میکنند. در شکل زیر آیکون های بالایی مربوط به اندروید و آیکونهای پایینی مربوط به ios هستند.

آیکون های مخصوص اپلیکیشن های اندروید و ios

۵- تجربه کاربری در وب را برای یک اپلیکیشن تکرار نکنید.

کاربران اغلب در هنگام کار با اجزای یک اپلیکیشن موبایل، الگوهایی رفتاری خاصی را از اجزای رابط کاربری انتظار دارند.و در صورتی که ما همان طرح های به کار رفته در وب را برای یک اپلیکیشن به کار ببریم ممکن است خیلی خوب و مناسب به نظر نرسد.و حتی در خیلی از موارد اشتباه باشد. زیرا آنها با تجربه کاربری یک کاربر هنگام استفاده موبایل متفاوت میباشند. به عنوان مثال underlined links عناصری هستند که در مرورگرهای وب مورد استفاده قرار میگیرند، در حالی که نباید از آنها طراحی اپلیکیشن استفاده کرد. زیرا در اپلیکیشن به جای لینک معمولا از دکمه استفاده میشود.مثلا تصویر زیر مربوط به فرم لاگین بانک هست که کاربر به جای اینکه حس کار با یک اپلکیشن را داشته باشد، احساس میکند در حال کار با وب سایت میباشد.

نفاوت تجربه کاربری در وب و اپلیکیشن موبایل

۶-هیچ چیزی در اپلیکیشن شما نباید بی ثمر باشد

طراحی تجربه کاربری، در واقع یک طراحی برای تعامل و جریان میباشد.و در واقع به معنی هدایت عناصر برای به انجام رسیدن یک عمل می باشدو در نتیجه باید از طراحی صفحات بی ثمر و (به نوعی بن بست) خودداری کنید.زیرا این صفحات موجب گیج شدن کاربر و همچنین عملیات های غیر ضروری خواهد شد.مثلا بعضی از طراحان، پیام های اخطار را به صورت یک صفحه خالی طراحی میکنند.(مانند تصویر راست)و در این حالت کاربر متوجه نخواهد شد که چه خطایی رخ داده است و او چه عملی را باید انجام دهد.و بهتر است که با  نمایش  پیغام صحیح ، کاربر را از علت خطای رخ داده آگاه کنیم.(مانند تصویر چپ).

نمایش پیغام های کامل به کاربر

۷-در طراحی اپلیکیشن، کاربر را به مرورگر هدایت نکینم

تا حد امکان همواره کاربر را تمام مدت در اپلیکیشن نگه داریم.و در صورتی که برنامه شما فاقد یک ویژگی یا محتوای خاص است. بهتر است که او را به مرورگر درون برنامه ای (in-app)هدایت کنیم.زیرا این کار موجب میشود که کاربر مسیر رفته شده در برنامه را از دست بدهد و مجددا به اپلیکیشن مراجعه نکند.در تصویر زیر به طراحی لینک فراموشی رمز عبور برای اپلیکیشن اندروید توجه نمایید.

هدایت نکردن کاربر به مرورگر هنگام استفاده از اپلیکیشن

۸-از کاربر نخواهید که بلافاصله بعد از دانلود کردن برنامه شما به آن امتیاز دهد.

 بهتر است که صبر نمایید تا بعد از استفاده از اپلیکیشن، کاربران به آن امتیاز دهند.زیرا  در این حالت افراد حس اعتماد بیشتری را نسبت به اپلیکیشن شما خواهند داشت.

امتیاز دهی کاربر به اپلیکیشن


امروزه افراد معمولا انتظارات تجربه کاربری زیادی از اپلیکیشن ها دارند. و بهتر است که ما این استاندارد ها را شناسایی کنیم.و استفاده از اپلیکیشن خود را لذت بخش نماییم.

دوپرو فرصت جمع سپاری را برای طراحان و کارفرما ها ایجاد کرده تا بتوانند با رضایت بیشتری همکاری کنند و از خلاقیت خود نهایت بهره مندی را داشته باشند.

در صورتی که  به انجام پروژه طراحی گرافیک اپلیکیشن  و هر نوع طراحی حرفه ای دیگر برای کسب و کارتان نیاز دارید میتوانید آن را درسایت  دوپرو ثبت نمایید تا طراحان زیادی برای شما طرح بزنند و شما از بین آنها طرحی که میپسندید را انتخاب نمایید.
لینک ثبت پروژه : ثبت پروژه جمع سپاری طراحی

لیست طراحان :  مشاهده طراحان