شما اینجا هستید: خانه » تجربه کاربری (UX) » چک لیست هایی که هنگام طراحی آیکون باید به آنها توجه شود.

چک لیست هایی که هنگام طراحی آیکون باید به آنها توجه شود.

آیکون ها یکی از پر استفاده ترین عناصر در رابط کاربر گرافیکی هستند.اما  چه چیزی باعث میشود که طراحی یک آیکون خوب و کاربردی در نظر گرفته شود؟در این مقاله، می خواهیم یک سری چک لیست ساده را معرفی کنیم تا از طریق آنها مطمئن شوید آیا آیکون هایی که در برنامه مورد استفاده قرار گرفته اند  برای کاربران کاربردی خواهند بود یا خیر؟

۱-آیکون ها باید به راحتی قابل تشخیص باشند

واضح  بودن از مهم ترین ویژگی های یک رابط کاربری عالی است. و متاسفانه در بعضی مواقع آیکون هایی که در برنامه ها استفاده میشوند واضح نیستند. آیکون ها در درجه اول باید بتوانند با کاربر ارتباط معنایی برقرار کنند.هنگامی که مشخص نیست آیکون میخواهد دقیقا چه مفهومی را منتقل کند نقش اصلی خود را از دست می دهد و چیزی جز یک تصویر اضافه در صفحه برنامه نخواهد بود.از ویژگی های یک آیکون عالی این است که کاربر بتواند بدون خواندن برچسب، معنای و کاربرد آن را به درستی متوجه شود.

۲- سعی کنید از آیکون هایی که برای کاربران شما آشنا هستند استفاده کنید

درک کاربر از یک آیکون بر اساس تجربه قبلی اوست. به همین دلیل بهتر است از آیکونهای آشنا به جای منحصر به فرد استفاده کنید. مثلا استفاده از آیکون های استاندارد مانند خانه، علامت گرفتن پرینت یا علامت ذره بین برای جستجو بسیار متداول هستند که نیازی به توضیح  ندارند .

icons

 

۳-از آیکون هایی با معنای چندگانه و متناقض استفاده نکنید

بعضی از آیکون ها دارای کاربرد چندگانه هستند. برای مثال، آیکون “قلب” و “ستاره” هر دو می توانند برای رساندن مفهوم دوست داشتن و یا برای قرار دادن یک آیتم در لیست موارد دلخواه استفاده شوند. بنابراین هنگامی که با یکدیگر استفاده می شوند ممکن است کاربران را گمراه کنند.

like icon

۴- معنای آیکون را بررسی کنید.

حتما قبل از هر چیزی آیکون های برنامه تان را برسی کنید و به جملاتی مانند “مردم از برنامه ما به صورت روزانه استفاده می کنند؛  و به مرور معنای آیکون های ما را یاد می گیرند.” توجه نداشته باشید.برای تست آیکون ها میتوانید از قانون ۵ ثانیه استفاده کنید از کاربر بپرسید که انتظار دارد هر آیکون برای انجام  چه کاری در نظر گرفته شده باشد.اگر بیشتر از ۵ ثانیه طول کشید تا فرد کاربرد صحیح آیکون را متوجه شود، باید بدانید که آن طراحی بعید است که بتواند در برنامه به طور موثری با کاربر ارتباط برقرار کند

۵-تست مقیاس پذیری

آیکون های خود را تست کنید که بتوانند حتی در اندازه های کوچک مانند ۱۵ × ۱۵ پیکسل هم به درستی شناخته شوند.

scalable icon

۶- برای آیکون های نا آشنا برچسب توضیحات قرار دهید.

اگر هنوز هم تمایل دارید که از آیکون هایی با طراحی منحصر به فرد استفاده کنید، در نظر داشته  باشید که حتما از برچسب توضیح در کنار آنها استفاده کنید.

icon label

۷- مجددا معنای جدیدی را برای آیکون ها تعریف نکنید

حتی یک تفاوت کوچک در معنای آیکون،میتواند مانع توانایی یک کاربر برای درک آیکون شود.مثلا اکثر رابط های کاربری از آیکون با علامت همبرگری (چند خط صاف و مستقیم که زیر هم قرار گرفته اند) برای نشان دادن هدایت به منوی اصلی برنامه استفاده میکنند. اما گوگل معنی آن را دوباره تعریف کرد و آن را به عنوان دکمه “بازگشت” مورد استفاده قرار داد. هنگامی که کاربران بر روی این آیکون کلیک می کنند، به صفحه خانگی گوگل هدایت می شوند.

icon meaning

۸-مقدار جزئیات گرافیکی را کاهش دهید

اصل سادگی (KISS) برای تمام عناصر UI شامل آیکون ها کاربرد دارد. تا حد ممکن آیکون ها را ساده طراحی کنید و با توجه به ویژگی های اساسی  آیکون، مقدار جزئیات گرافیکی را کاهش دهید. بیشتر از ۳ یا ۴ رنگ در طراحی آیکون استفاده نکنید.

icon design

۹- با اضافه کردن انیمیشن به آیکون طراحی شده تاثیر آن را بیشتر کنید.

انیمیشن می تواند باعث مشخص و کاربردی تر شدن هدف آیکون و همچنین راضی نگه داشتن بیشتر کاربران شود. برای مواردی مانند تغییر وضعیت، استفاده از انیمیشن باعث ایجاد تجربه ای پویا تر خواهد شد.

animation for icon

۱۰-استفاده از اندازه های متناسب

یکی از شایع ترین اشتباهات در میان طراحان، قرار دادن فضای بسیار کم بین آیکون ها در اپلیکیشن های موبایل است.

 هنگامی که آیکونی را برای استفاده در برنامه های موبایل طراحی می کنید، باید مطمئن شوید که آیکون به اندازه کافی بزرگ هست  تا به راحتی توسط انگشت لمس شود. اندازه استاندارد توصیه شده برای عناصر صفحه لمسی ۷-۱۰ میلی متر است.همچنین، اطمینان حاصل کنید که بین آیتم ها فاصله مناسب قرار داده اید و کاربر بر روی مورد اشتباه کلیک نمیکند.

icon

۱۱-سازگار بودن

سازگاری یک اصل کلیدی در طراحی است. و تاثیر زیادی بر روی کاربردپذیر بودن اپلیکیشن و همچنین یادگیری کاربر خواهد داشت.

  • سازگاری بین خود آیکون ها:

در یک مجموعه آیکون باید بین تمامی عناصر یکپارچگی و سازگاری بصری وجود داشته باشد.به طوری که در حالت ایده آل، به نظر می رسد که همه آنها باید توسط یک فرد طراحی شده باشند.به همین منظور در طراحی مجموعه باید از یک طرح رنگی، شکل و سایر ویژگی های ظاهری طراحی  برای آیکون های خود استفاده کنید.

icon package

  • سازگاری با پلت فرم:

اطمینان حاصل کنید که سبک آیکون ها با سیستم عامل های مورد نظر شما سازگار است. و توسط کاربران شما قابل تشخیص هستند.

icons

  • سازگاری با سایر محصولات ارائه شده:

اگر یک مجموعه محصول داشته باشید، اطمینان حاصل کنید که همان سبک (یا حداقل مشابه) در تمام محصولات شما مورد استفاده قرار گرفته است.

در صورتی که نیاز به یک طراحی یک مجموعه آیکون حرفه ای برای کسب و کار خود دارید میتوانید اطلاعات پروژه طراحی مد نظر خودتان را داخل سایت دوپرو ثبت نمایید تا ثبت کنید تا طراحان زیادی از سراسر کشور برایتان طرح بزنند و شما از بین آنها، طرحی که رضایت بیشتری دارید را انتخاب کنید.

لینک ثبت پروژه : ثبت پروژه طراحی آیکون 

لیست طراحان :  مشاهده طراحان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.