شما اینجا هستید: خانه » آموزش ux » ۵ اصل در طراحی تجربه کاربری فروشگاه آنلاین

۵ اصل در طراحی تجربه کاربری فروشگاه آنلاین

با فراگیر شدن فروشگاه های آنلاین و بیشتر شدن کاربرانی که همه روزه سعی می کنند خرید خود را به صورت آنلاین انجام دهند باید نگاه عمیق تری به تجربه کاربری در طراحی سایت های e-commerce داشته باشیم
شاید برای ما کار کردن با وب سایت e-commerceی طراحی کرده ایم راحت و لذت بخش به نظر برسد اما برای داشتن کاربردپذیری مناسب باید خودمان را به جای کاربر قرار دهیم یا به اصطلاح با کفش های کاربر قدم برداریم تا بتوانیم کاربر تازه وارد را به مشتری و سپس به یک مشتری علاقه مند تبدیل کنیم
اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشیم پرسیدن این سوال است که کاربر به چه دلیل اقدام به خرید آنلاین می کند؟از جمله پاسخ هایی که می توان به این سوال داد صرفه جویی در زمان، تنوع محصولات، شناخت بیشتر در ارتباط با ویژگی های محصول، اطمینان در خرید می باشد رعایت هرکدام از این موارد به عنوان یک اصل در طراحی سایت های e-commerce باید درنظر گرفته شود که در ادامه به توضیح هر کدام میپردازیم

اصل اول:فروشگاه باید از سرعت و عملکرد خوبی برخوردار باشد

تقریبا ۳۲ درصد از کاربران از سایت هایی که بیشتر از ۵ ثانیه زمان برای نمایش محتوای سایت دارند صرف نظر میکنند و به فروشگاه آنلاین دیگری مراجعه می کنند بهتر است از طرح های گرافیکی و تبلیعات کمتری در صفحه اول فروشگاه استفاده کنید و در عوض سرعت لود شدن سایت را افزایش دهید برای داشتن به دست آوردن اطلاعات بیشتر درارتباط با سرعت فروشگاه و مواردی که تاثیر منفی بر عملکرد آن می گذارند می توانید از http://tools.pingdom.com/fpt استفاده کنید

اصل دوم:سهولت استفاده و پیدا کردن قسمت های مختلف فروشگاه(navigation)

بهتر است در معماری اطلاعات و دسته بندی کردن محصولاتتان دقت بیشتری داشته باشید و برای طراحی این قسمت تنها به دانش خود اکتفا نکرده و از روش های card sorting‌و… استفاده کنید همچنین قرار دادن جستجو در فروشگاه به تحقق این اصل کمک زیادی میکند

اصل سوم:محصولات به راحتی نمایش داده شده و قابل ارزیابی باشند

کاربر برای انتخاب یک محصول نیاز دارد تا دید بهتری از ویژگی های ظاهری محصول و مشخصات و قیمت آن داشته باشد علاوه بر وجود داشتن این توضیحات این گزینه ها باید در دسترس کاربر نیز قرار بگیرند از جمله فروشگاه های موفق در زمینه محتوای محصولات آمازون و eBay است

اصل چهارم:مراحل انتخاب و خرید محصول بهتر است از پیچیدگی کمتر و امنیت بالایی برخوردار باشد

کاربر به محض انتخاب یک محصول آن را به سبد خرید خود اضافه میکند. برای طی کردن مرحله خرید نیاز است اطلاعاتی از کاربر گرفته شود برای پیاده سازی این قسمت باید توجه داشته باشید تنها اطلاعات ضروری کاربر را بگیرید و همچنین به کاربر در ارتباط با امنیت اطلاعات شخصی که وارد می کند احساس امنیت و اطمینان ببخشید

اصل پنجم:بخش ارتباط با فروشگاه را در دسترس کاربر قرار دهید

ما در دنیا واقعی معمولا سعی میکنیم از فروشگاه هایی خرید کنیم که اجناس با کیفیت ارایه می کنند و فروشنده در ارتباط با کیفیت و ویژگی های محصول راهنمایی جامع و صادقانه ای ارایه دهد در فروشگاه های مجازی نیز کاربر گاهی نیاز دارد جدا از ویژگی هایی که در بخش توضیحات هر محصول وجود دارد در ارتباط با آن محصول و یا مراحل خرید و تحویل کالا با فروشگاه تماس بگیرد اگر این گزینه را از کاربر دور کنیم مانند فروشگاهی با کیفیت به نظر میرسیم که فروشنده ای در آن وجود ندارد!!
بخش پشتیبانی و ارتباط با مشتری فروشگاه را جدی بگیرید